Vast naar flexibel: alleen betalen als je reist

Met het nieuwe werken verandert ook onze mobiliteitsbehoefte. Meer thuiswerken betekent minder reizen. Moet je werknemer wél zakelijke kilometers maken, dan kun je ook per keer betalen. Dat is goedkoper dan een vast leasecontract of een doorlopend ov-abonnement. Bovendien kun je flexibeler switchen tussen auto, fiets, bus of trein.


Meer dan 60% van de Nederlanders werkt thuis. Het openbaar vervoer telt 90% minder reizigers dan vorig jaar. Er zijn bijna geen files meer. Ineens lijkt een vast leasecontract achterhaald, net als een OV-trajectkaart. Flexibiliteit is de norm. Waarom niet je vaste reiskosten vervangen voor betalen per keer, dus alleen als het nodig is? Met deze 5 tips kun je je mobiliteitsbeleid upgraden naar het nieuwe normaal.



1. Eén kaart voor al je vervoer
• Elke reiskostenregeling of leasevorm brengt zijn eigen administratielast mee. Met een mobiliteitskaart is dat voorbij. De werknemer dekt hiermee al zijn maandelijkse reiskosten: trein, tram of bus, een OV-fiets, tanken, elektrisch laden, parkeerkosten, vervangend vervoer of een deelauto. De werkelijk gemaakte kosten worden automatisch verwerkt en op één btw-factuur bijgehouden.

De mobiliteitskaart is ook geschikt voor privégebruik. De werknemer hoeft geen bijtelling te betalen. Zakelijk gemaakte kosten worden bij de werkgever in rekening gebracht; privé-transacties bij de werknemer.

Een mobiliteitskaart biedt optimale vrijheid. Declaraties en bonnetjes zijn niet meer nodig. Je zit niet meer vast aan termijncontracten van je leasemaatschappij. En je betaalt de werkelijke prijs, realtime. Draag je als werkgever bij in een vast reiskostenbudget, dan betaal je al gauw meer dan de werkelijk gemaakte reiskosten.

2. Lease een fiets
• Fietsen kun je ook leasen. Dat is met ingang van dit jaar gunstiger, omdat je werknemer met een leasefiets privé mag rijden, tegen 7% fiscale bijtelling. Dat is hooguit een tientje per maand. Het bijhouden van die vervelende kilometerregistratie is daarmee verleden tijd.

Er zijn twee mogelijkheden: je betaalt als werkgever de volledige leasekosten of je houdt brutoloon in. Door te leasen zijn duurdere fietsen ineens financieel aantrekkelijk. Het comfort van de auto krijgt serieuze concurrentie van e-bikes en speed pedelecs. En iedereen blijft lekker fit.

3. Deel een auto of fiets
• Vervoer delen is goedkoper dan exclusief vervoer leasen. Je reserveert de auto of fiets alleen voor de momenten dat je hem nodig hebt. Door het efficiënte gebruik is deelvervoer schoner voor het milieu. Bovendien zijn deelauto’s meestal kleiner en zuiniger. Het aanbod van elektrisch vervoer zal blijven groeien door de stimuleringsmaatregelen van de overheid, zoals de BPM-vrijstelling, lagere bijtelling en de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Bovendien zullen de binnensteden in 2025 niet meer toegankelijk zijn voor dieselauto’s.

4. Zet de poolauto vaker in
• Veel bedrijven hebben een poolauto in het wagenpark staan. Die wordt meestal gebruikt als voorloopauto tot de medewerker zijn leaseauto krijgt. Stap je af van leaseverplichtingen, dan kun je de poolauto gaan inzetten voor algemeen gebruik, door deze binnen een groep werknemers te laten rouleren.

5. Ga short
• Wil je nog niet af van je leasecontract? Ga dan in overleg met je provider en wissel vast in voor short. Er zijn al shortleasecontracten die maandelijks opzegbaar zijn. De kosten zijn wel hoger dan wanneer je een meerjarig leasecontract hebt. Daar staat tegenover dat je er snel vanaf kunt en geen langlopende verplichtingen hebt. De veranderde samenleving vraagt om flexibiliteit en slim meebewegen.