Aan de slag met nieuwe mobiliteit

Door de crisis werken veel mensen thuis. En nu blijkt dat thuiswerken ook werkt, is het dus niet ondenkbaar dat we na de crisis ook meer vanuit huis blijven werken. Daarbij valt veel te winnen: in keuzevrijheid, efficiency en duurzaamheid. “De meest duurzame kilometer is de kilometer die je niét rijdt,” aldus Niels Dragt en Marjon van der Valk, mobility consultants bij Pon Business Mobility. “Dit is daarom hét moment om je mobiliteitsbeleid te heroverwegen."

In de afgelopen tijd is mobiliteit voor veel organisaties sterk veranderd. We werken massaal thuis en zijn dus minder onderweg. In treinen en bussen is het niet altijd mogelijk om afstand te bewaren van andere reizigers en zijn mondkapjes inmiddels verplicht. Verwachting is dat het openbaar vervoer voorlopig vaker gemeden wordt. Fietsend naar het werk gaan, zal populairder worden. Dit alles maakt dat werkgevers oplossingen zoeken waarmee mobiliteit alleen wordt gefaciliteerd en betaald als een werknemer daadwerkelijk reist.



Werkgevers hebben veel vragen over mobiliteit

  • Hoe ga ik slim om met mijn stilstaande wagenpark?
  • Hoe kom ik erachter voor welke medewerkers de fiets een optie is?
  • Wat kan ik mijn medewerkers bieden als alternatief op het openbaar vervoer?
  • Waarom zou ik nog een vaste of forfaitaire reiskostenvergoeding betalen nu iedereen vaker thuiswerkt? En wat is een goed alternatief?
  • Hoe kan ik de afgelegde kilometers vergoeden zonder dat er enorme administratieve rompslomp bij komt kijken?

Verschillende oplossingen met flexibele kosten
Werkgevers willen grip op hun mobiliteitskosten. En ze willen hun medewerkers helpen met oplossingen. Deze tijd vraagt dus om flexibiliteit, zowel in het mobiliteitsaanbod als in kostenvergoeding, stelt Marjon van der Valk. Hoe vaak, hoe ver, en met welk middel je medewerkers voortaan reizen, is nog onbekend. Daarom is nu het moment om als werkgever je mobiliteitsbeleid bij te sturen naar de nieuwe standaard.

Welk mobiliteitsbeleid past bij de anderhalvemeter-samenleving?
De grote vraag is: hoe stem ik mijn mobiliteitskosten af op het veranderende reisgedrag van mijn mensen? “Voor veel grote werkgevers is dit nu dé uitdaging,” zegt Dragt. “Genoeg redenen om goed naar je reiskostenregeling te kijken en je beleid aan te passen.” Dat kan heel eenvoudig door deze 3 vragen te beantwoorden. 

#1. Wat is je bedrijfsdoelstelling?
Zoveel organisaties, zoveel behoeften. Waar de een zich richt op het terugdringen van CO2-uitstoot, wil de ander grip krijgen op de mobiliteitskosten. En als je het aan werkgevers vraagt, blijkt dat ook aantrekkelijk werkgeverschap belangrijk is. Kortom: people, planet, profit. Dat zijn de belangrijkste keuzes, vindt ook Dragt. “En als werkgever is het de kunst om te weten welke van deze drie het allerbelangrijkst is voor je organisatie.”

#2. Welke aanpassingen moet je maken?
Als je weet welke doelstellingen voor jouw organisatie prioriteit hebben, kun je verder met de invulling van het mobiliteitsbeleid. Daarin zijn deze drie punten belangrijk:

  • Welke mobiliteitsregeling past bij jouw organisatie?
  • Welke middelen heeft jouw organisatie nodig?
  • Hoe zorg je dat de regeling leidt tot gewenst gedrag?

Voor flexibele mobiliteitsoplossingen zijn er verschillende middelen. Van der Valk noemt een hub voor deelvervoer, zoals HUUB. Dat is een dienst waarmee medewerkers via een app fietsen, scooters en auto’s kunnen reserveren. Zo kun je je personeel toch verschillende vervoersmiddelen aanbieden. Handig bovendien, want de app registreert alles automatisch.

#3. Hoe maak je de juiste keuzes?
Bij alle overwegingen komt veel op werkgevers af. Dragt: “Wij geven je advies dat past bij jouw organisatie, wensen en situatie. Dat begint met inspireren en inventariseren. Meestal is dat een workshop om de huidige en gewenste mobiliteitssituatie in kaart te brengen. Daarna geven we inzicht in het reisgedrag van medewerkers en leggen we de alternatieven op tafel. Zo kun je gericht keuzes maken en de juiste oplossingen uitrollen. En zo helpen wij jouw medewerkers stap voor stap richting het gewenste reisgedrag.”